مخالفت با اخذ نرخ دلاری بلیت هواپیما-راهبرد معاصر
وزیر علوم: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند؛ این عدد نگران کننده‌ای است کشف محموله‌های بزرگ موادمخدر صنعتی در مرز‌های ایران و افغانستان پرونده سهمیه‌های کنکور در مسیر اصلاح/ اختصاص سهمیه به مدارس دولتی و دهک‌های پایین پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران صدور کیفرخواست برای مدیر عامل معدن زمستان یورت تداوم بارش در ارتفاعات کشور آدرس سامانه ثبت معاملات اموال غیرمنقول دستگیری اراذل و اوباش مسلح شرق تهران اساسنامه نهضت سوادآموزی تغییر کرد؟ پرداخت بیش از ۲۹۵ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان کشوری

مخالفت با اخذ نرخ دلاری بلیت هواپیما

معاون گردشگری در نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که دریافت نرخ دلاری بلیت هواپیما از گردشگران غیر ایرانی باعث افزایش قیمت تمام‌شده سفر می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۷ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 28
کد خبر: ۱۴۰۲۱۷

به گزارش راهبرد معاصر، پس از ابلاغ دستورالعمل انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایرلاین‌ها مبنی بر دریافت نرخ دلاری از مسافران غیر ایرانی در مسیر‌های داخلی و همچنین اعمال تغییرات نرخ بلیت مطابق با دستورالعمل مذکور توسط ایرلاین‌ها، علی‌اصغر شالبافیان در نامه‌ای به محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که دریافت نرخ دلاری بلیت هواپیما از گردشگران غیر ایرانی باعث افزایش قیمت تمام‌شده سفر می‌شود.

در متن این نامه آمده است: "پیرو مذاکره انجام شده با جنابعالی طی روز‌های گذشته پیرامون خبر‌های منتشر شده در رسانه‌ها به نقل از انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در خصوص نرخ بلیت هواپیما و اخذ نرخ دلاری بلیط پرواز‌ها از مسافران و گردشگران خارجی، همانگونه که مستحضرید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به عنوان دستگاه متولی امر گردشگری در کشور، وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه این صنعت در کشور را با همکاری سایر دستگاه‌ها بر عهده داشته و بر همین اساس، اصولاً می‌بایست تصمیمات اساسی در حوزه‌های مهمی همچون حمل‌ونقل، که دارای نقش بسیار مهم و مؤثری است. با نگاه جامع، اجماع ذی‌نفعان و با رویکرد حمایتی از توسعه این صنعت اتخاذ شود.

در همین راستا بند ۴ احکام سند راهبردی توسعه گردشگری به شماره ۶۶۶۳۴ مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ موضوع بند (الف) ماده (۱۰۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده است سیاست‌های حمایتی را در حوزه قیمت‌گذاری حمل و نقل هوایی در جهت توسعه مقاصد گردشگری تنظیم کرده و زیرساخت‌های حمل و نقل مسافری خود را با لحاظ سیاست‌های توسعه صنعت گردشگری تعیین و اجرا کند.

از سوی دیگر اساساً گردشگری در دنیا صنعتی رقابتی بوده و رقابت‌پذیری قیمتی سفر و تور‌های گردشگری ایران به عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی کشور قلمداد می‌شود.

این در حالی است که تصمیم فوق‌الذکر افزایش هزینه‌های تمام شده سفر را به دنبال داشته و بسیاری از کسب و کار‌های دیگر به جز حمل‌ونقل را نیز متأثر می‌سازد.

از طرفی پس از سپری شدن دوران دشوار رکود اقتصادی حاصل از شیوع گسترده بیماری کرونا اکنون که هم‌راستا با سیاست‌های مبارزه با ایران‌هراسی، رونق نسبی برای ورود گردشگران خارجی فراهم شده است، انتظار می‌رود همه ذی‌نفعان حوزه گردشگری به منظور افزایش این روند، اهتمام جدی به عمل آورند؛ بنابراین با توجه به مراتب فوق و نظر به اینکه تصمیم مزبور بدون اخذ نظرات این وزارتخانه و بدون در نظر گرفتن مصالح فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده است، دستور فرمائید مراتب مورد رسیدگی فوری قرار گرفته و تا زمان بررسی ابعاد مختلف موضوع و به ویژه چالش‌ها، اثرات و تبعات اجرای آن در کار گروهی با حضور نمایندگان مشترک بخش دولتی و خصوصی در حوزه، از اجرایی شدن این تصمیم خودداری شود".

به گزارش تسنیم، بر اساس دستورالعمل ابلاغی انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایرلاین‌ها سقف نرخ پرواز‌های داخلی برای مسافران خارجی زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و از یک ساعت بیشتر ۱۵۰ دلار تعیین شده است.

همچنین معاون سازمان هواپیمایی کشوری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از اجرایی شدن طرح نرخ‌گذاری بلیت هواپیما برای اتباع خارجی به صورت ارزی از روز یک‌شنبه ۵ تیر ماه سال جاری خبر داد بود و در این باره گفته بود: درخواست شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر نرخ‌گذاری برای اتباع خارجی در سال گذشته مطرح شد و مورد توافق قرار گرفت؛ چراکه آن‌ها هزینه‌های ارزی متعددی دارند و این موضوع مسلماً با تأیید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بوده است.

وی هچنین مدعی شده است که نمی‌توان هوانوردی در ایران را با کشور‌های دیگر مقایسه کرد؛ به دلیل این‌که ۴۰ سال است که صنعت هوانوردی‌مان تحریم است. از سوی دیگر کشور‌هایی مانند عراق هزینه‌های فرودگاهی و نشست و برخاست را به صورت نقدی و دلاری دریافت می‌کنند./تسنیم

ارسال نظر
آخرین اخبار